Ključne kompetencije predstavljaju transferabilni, multifunkcionalni paket znanja, veština i stavova koje su svima neophodne za lično ostvarenje i razvoj, inkluziju i zaposlenje. One treba da se razviju do kraja obaveznog obrazovanja ili obuke, i treba da predstavljaju osnovu za dalje učenje kao deo dugoročnog učenja.
Definicija naglašava da kompetencije treba da budu transferabilne , i stoga primenjive u mnogim situacijama i kontextima, multifunkcionalne da bi se sa njima postiglo nekoliko ciljeva, rešili različiti problemi i obavile različite vrste zadataka. Ključne kompetencije su preduslov za adekvatni lični stav u životu, poslu i kasnijem učenju.
Pregled ključnih kompetencija
Tabela2. Okvir za ključne kompetencije. Definicije domena ključnih kompetencija i opisi znanja, veština i stavova koji odgovaraju svakom domenu.
DOMEN: KOMUNIKACIJA NA MATERNJEM JEZIKU | |||
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu | |||
Definicija kompetencije | znanje | veštine | stavovi |
komunikacija je sposobnost da se izraze i tumače misli, osećanja i činjenice, usmeno ili pismeno, u širokom spektru socijalnih i kulturoloških kontexta-poslu, kući i odmoru | *Sigurno znanje osnovnog vokabulara, funkcionalne gramatike i stila,funkcije jezika. *Svest o raznim tipovima verbalne interakcije(razgovori, intervjui, debate,itd.)i glavnim karakteristikama različitih stilova i registara u govornom jeziku *Razumevanje paralingvističkih karakteristika komunikacije (kvalitet glasa, facijalna expresija, poze i gestikulacija) *svest o različitim tipovima književnog texta (bajke, mitovi, legende, epska, lirska poezija, pozorište, kratke priče, romani) i njihovim glavnim karakteristikama kao i o tipovima neknjiževnog texta) biografije, prijave, izveštaji, uvodnici, eseji, govori, itd.) i njihovim glavnim karakteristikama *razumevanje glavnih karakteristika pisanog jezika (formalni,neformalni,naučni, novinarski,kolokvijalni,itd.) *svest o varijabilnosti jezika i oblika komunikacije tokom vremena i u različitim geografskim, socijalnim i komunikacijskim sredinama. | *sposobnost da se komunicira,pismeno ili usmeno, i razume ili omogući da drugi razumeju, razne poruke u raznim situacijama i u različite svrhe. Komunikacija uključuje sposobnost da se sluša i razume različiti sadržaj u raznim komunikacijskim situacijama i da se govori precizno i jasno. Takođe podrazumeva sposobnost da se prati da li se poruke uspešno prenose i sposobnost da se inicira, održi i završi razgovor u raznim komunikacijskim kontextima. *sposobnost da se čita i razume različiti text, usvajanje strategija odgovarajućih za razne čitalačke svrhe (čitanje radi informisanja, učenja ili iz zadovoljstva) i za različite tipove textova. *sposobnost da se pišu različiti tipovi textova za različite svrhe, prati proces pisanja (od nacrta do recenzije). *sposobnost da se traži , sakupi i procesuira pisana informacija, podatak ili koncept da bi se iskoristile u učenju i znanje organizovalo na sistematičan način. Sposobnost da se u slušanju, govoru, čitanju i pisanju razluče bitne od nebitnih informacija. *sposobnost da se formuliše argument u govoru ili pisanju, na ubedljiv način i da se uzmu u obzir ostali stavovi, izraženi bilo u pismenoj ili usmenoj formi. *veštine neophodne za koričćenje pomagala (beležaka, šema, mapa) da bi se proizveli, prezentovali ili razumeli komplexni textovi bilo u pisanoj ili usmenoj formi (govori, razgovori, instrukcije, intervjui, debate). | *razvoj pozitivnog stava prema maternjem jeziku i prepoznavanje istog kao potencijalnog izvora ličnog i kulturnog obogaćenja. *dispozicija da se priđe mišljenjima i argumentima drugih otvorenog uma ia da se upusti u konstruktivan i kritički dijalog. *pouzdanje pri javnim nastupima *želja da se teži estetskom kvalitetu u izražavanju mimo tehničke ispravnosti reči/fraze. *razvoj ljubavi prema književnosti *razvoj pozitivnog stava prema interkulturalnoj komunikaciji. |
DOMEN: KOMUNIKACIJA NA STRANIM JEZICIMA | |||
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu | |||
Definicija kompetencije | znanje | veštine | stavovi |
komunikacija na stranim jezicima je sposobnost da se razumeju, iskažu i protumače misli, osećanja i činjenice, usmeno ili pismeno u odgovarajućem spektru socijalnih kontexta-poslu, domu, odmoru, obrazovanju i obuci-na jezicima koji nisu maternji i jezicima na kojima se daju uputstva u školi prema željama i potrebama pojedinca | * znanje vokabulara i funkcionalne gramatike, intonacije i izgovora * svest o različitim tipovima verbalne interakcije (npr. Razgovor oči u oči i telefonski razgovor,intervjui,itd.) *znanje o odgovarajućem spektru književnih i neknjiževnih textova (kratke priče, poeme, članci u novinama i magazinima, web strane, uputstva, pisma kratki izveštaji, itd.) *razumevanje glavnih osobina različitih stilova i registara u govornom i pisanom jeziku (formalni, neformalni, žurnalistički, kolokvijalni, itd.) *svest o socijalnim konvencijama i kulturološkim aspektima i varijabilnosti jezika u različitim geografskim, socijalnim i komunikacijskim okruženjma | * sposobnost da se sluša i razume govorna poruka u odgovarajućem spektru komunikacijskih situacija (teme koje su poznate, ili od ličnog interesa ili bitne za svakodnevni život) * sposobnost da se inicira, održi i zaključi razgovor na iste *sposobnost da se čita i razume amaterski text na razne teme, ili u nekim slučajevima, profesionalni textovi o poznatim temama i da se pišu različiti tipovi textova za različite svrhe u odgovarajućem spektru situacija. *odgovarajuća upotreba pomagala (beleški, dijagrama, mapa, da bi se razumei ili proizveo pisani ili govorni text. *sposobnost da se inicira i održi odgovarajući spektar autonomnih aktivnosti za učenje jezika | *osetljivost na kulturološke razlike i otpor stereotipima *zainteresovanost i radoznalost za jezike uopšte (uključujući jezike koji su u okruženju, regionalne, manjinske, znakovne jezike,itd.) i za interkulturalnu komunikaciju . |
DOMEN: MATEMATIČKA PISMENOST | |||
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu | |||
Definicija kompetencije | znanje | veštine | stavovi |
Matematička pismenost je sposobnost da se koristi sabiranje, oduzimanje, množenje, deljenje, procenti i odnosi napamet ili pismeno da bi se rešio niz zadataka u svakodnevnim situacijama Kako se matematička sposobnost dalje razvija, ona uključuje, shodno Kontextu, sposobnost i želju da se koriste matematički modeli razmišljanja (logičko i prostorno razmišljanje) i predstave (formule modeli, konstrukcije, grafici, šeme) koji imaju univerzalnu primenu u objašnjavanju i opisivanju realnosti. | Sigurno znanje i razumevanje brojeva i mera i sposobnost da se koriste u različitim svakodnevnim kontextima je osnova koja obuhvata osnovne metode računanja i razumevanje elementarnih oblika matematičkih predstavljanja kao što su grafici, formulem i statistike. *sigurno znanje matematičkih pojmova i koncepata, uključujući najvažnije teoreme geometrije i algebre *znanje i razumevanje vrsta pitanja na koje matematika može daponudi odgovor | Sposobnost da se primene osnovni elementi matematičke pismenosti kao što su *sabiranje i oduzimanje *množenje i delenje *procenti i razlomci *težine i mere da bi se prišlo i da bi se rešili zadaci u svakodnevnom životu,npr. *upravljanje kućnim budžetom (planiranje, štednja,itd.) *kupovina (poređrnje cena, razumevanje težina i mera, vrednosti novca) *putovanja i odmor (povezivanje razdaljina sa vremenom, poređenje valuta i cena) *sposobnost da se prati i procenjuju argumenti drugih i da se otkriju osnovne ideje u datom stavu (posebno dokaz,itd.) *sposobnost da se barata matematičkim simbolima i formulama, da se dekodira i protumači jezik matematike i da se razume njegov odnos prema prirodnom jeziku. Sposobnost da se komunicira na, sa i o matematici. *sposobnos da se razmišlja na matematički način (ovladavanje matematičkim načinima razmišljanja, abstrahovanje i generalizovanje gde je to potrebno i matematičko oblikovanje korišćenjem i primenom postojećih modela za postavljeno pitanje *sposobnost da se razume i koristi (dekodira,tumači i pravi razlika između) različitih vrsta predstavljanja matematičkih objekata, fenomena i situacija, birajući i prelazeći na različite predstave kako i kad je to potrebno *dispozicija prema kritičkom mišljenju, sposobnosti da se pravi razlika među raznim vrstama matematičkih izraza (između potvrde i pretpostavke,itd.), razumevanje matematičkih dokaza, kao i mogućnosti i ograničenja datog koncepta. *sposobnost da se koriste pomoćna sredstva (uključujući kompjutere) | * spremnost da se prevaziđe "strah od brojki" * spremnost da se koristi računanje da bi se rešili zadaci tokom svakodnevnog posla i kućnih obaveza * poštovanje istinitosti kao osnove matematičkog razmišljanja *spremnost da se potraže razlozi koji će podržati tvrdnje *spremnost da se prihvate ili odbace mišljenja drugih na osnovu važećih (ili nevažećih) razloga ili dokaza |
DOMEN: KOMPENTENCIJA U NAUCI I TEHNOLOGIJI | |||
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu | |||
Definicija kompetencije | znanje | veštine | stavovi |
Naučna kompetenvcija je sposobnost i spremnost da se koristi korpus znanja i metodologije u polu nauke da bi se objasnio svet prirode.Kompetencija u tehnologiji se shvata kao primena tog znanja da bi se modifikovala prirodna sredina kao odgovor na ljudske želje ili potrebe. | *znanje osnovnih principa sveta prirode, tehnologije i tehnoloških proizvoda i procesa *razumevanje odnosa između tehnologije i ostalih polja- naučnog progresa (npr. u medicini), društvu (vrednosti, moralna pitanja), kulturi (npr. multimedije), ili sredini (zagađenje, održivi razvoj). | *sposobnost da se koristi i manipuliše tehnološkim sredstvima i mašinama kao i naučnim podacima i uvidima da bi se postigao cilj ili doneo zaključak *sposobnost da se prepoznaju osnovne osobine naučnog istraživanja *sposobnost da se saopšte zaključci i razlozi koji su doveli do njih | * radoznalost i kritičko poštovanje nauke i tehnologije uključujući pitanja sigurnosti kao i etička pitanja *pozitivan i istovremeno kritički stav prema upotrebi činjeničnih informacija i svest o potrebi za logičkim procesima pri donošenju zaključaka *spremnost da se stekne naučno znanje i interesovanje za nauku i naučne ili tehnološke karijere |
DOMEN: DIGITALNA KOMPENTENCIJA | |||
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu | |||
Definicija kompetencije | znanje | veštine | stavovi |
Digitalna kompetencija uključuje pouzdanu i kritičku upotrebu informatičke tehnologije u poslu, odmoru i komunikaciji. Ove kompetencije su povezane sa logičkim i kritičkim razmičljanjem, do visokog nivoa menadžerskih veština u informatici i dobo razvijenih komunikacijskih veština. Na najnižem nivou one obuhvataju upotrebu multi-medijalne tehnologije da se prikupe, procene, pohrane, proiuvedu, prezentuju i razmene informacije i da se komunicira i učestvuje u umrežavanju putem internete. | Sigurno razumevanje prirode, uloge i mogućnosti informatičke tehnologije koju obuhvata u svakodnevnim kontextima. * Razumevanje glavnih kompjuterskih aplikacija, uključujući rad sa textom, tabelama, bazama podataka, čuvanja i upravljanja istim *Svest o mogućnostima koje pruža internet i komunikacije putem elektronskih medija (e-mail, videokonferencije, ostala sredstva) i razlici između stvarnog i virtuelnog sveta *Razumevanje potencijala informatičke tehnologije da pruži podršku kreativnosti i inovaciji u ličnom ostvarenju, socijalnoj inkluziji i mogućnost zaposlenja *Osnovno razumevanje pouzdanosti i važnosti dostupnih informacija i svest o potrebi da se poštuju etički principi u interaktivnoj upotrebi informatičke tehnologije. | Kako informatička tehnologija ima mnoge i rastuće upotrebe u svakodnevnom životu, kao što su učenje i odmor, potrebne veštine obuhvataju *Sposobnost da se traže, sakupljaju i procesuiraju (stvore, organizuju, razlikuju bitne od nebitnih, stvarne od virtuelnih) elektronske informacije, podaci i koncepti i da se koriste na sistematski način *Sposobnost da se nađe i pristupi websajtu i da se koriste internet usluge poput foruma i e-maila *Sposobnost da se koriste informatičke tehnologije da bi se podržalo kritičko mišljenje, kreativnost i inovacije u različitim kontextima kod kuće, na odmoru i poslu. | *tendencija da se koristi informatička tehnologija u autonomnom i timskom radu-kritički i refleksivni stav u proceni dostupnih informacija *Pozitivan stav i osetljivost za sigurnu i odgovornu upotrebu interneta, uključujući pitanja privatnosti i kulturološke razlike *Zainteresovanost za korišćene informatičke tehnologije da bi se proširila gledišta učestvujući u komunikacijama i mrežama u kulturološke, socijalne i profesionalne svrhe |
DOMEN: OBUKA ZA UČENJE | |||
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu | |||
Definicija kompetencije | znanje | veštine | stavovi |
Obuka za učenje obuhvata dispozijiju i sposobnost da se organizuje i reguliše sopstveno učenje, kako individualno tako i u grupi. Ono uključuje sposobnost da se vreme efektivno rasporedi, reše zadaci, steknu, procesuiraju, evaluiraju i asimiluju nova znanja, i ista znanja i veštine primene u raznim kontextima-kod kuće, na poslu , u obrazovanju i u obuci. U opštem , obuka za smislu obuka za učenje, značajno doprinosi upravljanju i kreiranju karijere. | *poznavanje i razumevanje omiljenih metoda učenja, jačina i slabosti individualnih veština i kvalifikacija. *poznavanje raspoloživih mogućnosti obrazovanja i obuke i kako različite odluke u toku obrazovanja i obuke vode do različitih karijere. | *efikasno samostalno upravljanje učenjem i karijerema-sposobnost da se posveti vreme učenju, autonomiji i disciplini, očuvanju i upravljanju informacijama u procesu učenja. *sposobnost koncentracije kako na duži tako i na kraći vremenski period. *sposobnost kritičkog razmišljanja o predmetu i svrsi učenja. *sposobnost komunikacije kao delu procesa učenja korišćenjem odgovarajućih sredstava (intonacije, gestikulacije, mimikrije,itd.) da bi se podržala usmena komunikacija, kao i razumevanje i proizvodnja raznih multimedijalnih poruka (pisani ili govorni jezik,zvuk, muzika ,itd.) | * koncept samostalnosti koji podržava spremnost da se promene i dalje razviju kompetencije kao i samo-motivacija i poverenje u individualne sposobnosti da se uspe. *pozitivno poštovanje učenja kao aktivnosti koja obogaćuje život i inicijativa za učenjem. *adaptivnost i flexibilnost |
DOMEN: INTERPERSONALNE, INTERKULTURALNE I SOCIJALNE KOMPENTENCIJE | |||
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu | |||
Definicija kompetencije | znanje | veštine | stavovi |
Interpersonalne kompetencije pokrivaju sve forme ponašanja kojima individua mora ovladati da bi bila u stanju da učestvuje na efikasan, konstruktivan način i rešava konflikte i društvenom životu, u interakciji sa drugim individuama (ili grupama) u ličnom, porodičnom i javnom kontextu. | *razumevanje kodova ponašanja i manira generalno prihvaćenih ili promovisanih u različitim društvima. *svest o konceptima individue, grupe, društva i kulture i istorijske evolucije ovih koncepata. *znanje kako održati zdravlje, higijenu i ishranu *razumevanje interkulturalnih dimenzija u evropskim i drugim društvima. | *sposobnost da se konstruktivno komunicira u različitim socijalnim situacijama(tolerisanje pogledai ponašanja ostalih, svest o individualnoj i kolektivnoj odgovornosti) *sposobnost da se stvori poverenje i empatija kod drugih osoba *sposobnost da se izraze sopstvene frustracije na konstruktivan način (kontrola agresije i nasilja ili samo-destruktivnih načina ponašanja. *sposobnost da se održi linija razdvajanja profesionalne i lišne sfere života, i moć da se odupre transferu profesionalnih konflikta u lični domen. *svest i razumevanje nacionalnog i kulturološkog identiteta u interakciji sa kulturoločkim identitetom Evrope i ostatka sveta. Sposobnost da se uvide i razumeju različita gledišta uzrokovana razlikama i konstruktivno doprinese sopstvenim pogledima. *pregovaračka sposobnost. | *pokazivanje interesovanja i poštovanja za druge *spremnost da se prevaziđu stereotipi i predrasude *dispozicija ka kompromisima *integritet *nametljivost |
DOMEN: GRAĐANSKE KOMPENTENCIJE | |||
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu | |||
Definicija kompetencije | znanje | veštine | stavovi |
Raspon građanskih kompetencija je širi od interpersonalnih kompetencija po prirodi svog postojanja na socijalnom nivou. Mogu biti opisane kao komplet kompetencija koje individui omogućavaju učestvovanje u društvenom životu. | *poznavanje građanskih prava i ustava zemlje domaćina, raspon njene vlade. *razumevanje uloga i odgovornosti institucija važnih za vođenje politike na lokalnom, regionalnom, evropskom i međunarodnom nivou (uključujući političku i ekonomsku ulogu Evropske Unije) *poznavanje ključnih ličnosti u lokalnim i nacionalnim vladama, političkih partija i njihovih politikama *poznavanje koncepata poput demokratije, građanstva i internacionalnih deklaracija koje ih promovišu (uključujući povelju Fundamentalnih prava Evropske Unije i Zemalja potpisnica) *upućenost u glavna dešavanja, trendove i pokretače promena u nacionalnoj, evropskoj i svetskoj istoriji, trenutnu situaciju u Evropi i njenim susedima *poznavanje migracija i manjina u Evropi i svetu | *ušestvovanje u aktivnostima zajednice kao i donošenju odluka na nacionalnim i evropskim nivoima, glasanje na izborima *sposobnost da se pokaže solidarnost interesovanjem i pomaganjem u rešavanju problema koji pogađaju lokalnu i širu zajednicu. *sposobnost da se efikasno suoči sa institucijama u javnom domenu. *sposobnost da se profitira od mogućnosti koje pruža EU *neophodne veštine u jeziku koji se koristi u zemlji | * osećaj pripadnosti jednoj zajednici, zemlji, EU i Evropi u opštem smislu i (sopstvenom) delu sveta *spremnost da se učestvuje u demokratskom donošenju odluka na svim nivoima *dispozicija da se volontira i učestvuje u građanskim aktivnostima i da se podrži socijalna različitost i kohezija *spremnost da se poštuju vrednosti i privatnost ostalih sa tendencijom da se reaguje protiv anti-socijalnog ponašanja *prihvatanje koncepta ljudskih prava i jednakost i kao osnove solidarnosti i odgovornosti u modernim demokratskim društvima Evrope,prihvatanje jednakosti između muškaraca i žena *poštovanje i razumevanje razlika između sistema vrednosti različitih religijskih ili etničkih grupa *kritičko prihvatanje informacija koje plasiraju masovni mediji |
DOMEN: PREDUZETNIŠTVO | |||
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu | |||
Definicija kompetencije | znanje | veštine | stavovi |
Predužetništvo ima aktivnu i pasivnu komponentu-tendenciju da se uvede inovacija, ali i sposobnost da se pozdravi i podrži inovacija izazvana spoljnim faktorima. Preduzetništvo uključuje pozdravljanje promena, preuzimanje odgovornosti za sopstvena dela (pozitivna ili negativna), postavljanje ciljeva i ispunjenje istih i motivacija da se uspe. | *poznavanje dostupnih mogućnosti da bi se tako identifikovale one koje odgovaraju ličnim, profesionalnim i/ili poslivnim aktivnostima | *veštine planiranja, organizovanja, analiziranja, komunikacije, akcije, de-briefing, evaluacije,itd. *veštine razvoja projekta i implementacije istog *sposobnost da se radi flexibilno i ko-operativno kao deo tima *mogućnost identifikovanja ličnih jačina i slabosti *sposobnost da se aktivno učestvuje i pozitivno odgovori na promene *sposobnosti da se proceni i rizikuje kada i kako odgovara | *dispozicija da se pokaže inicijativa *pozitivan stav prema promenama i inovacijama *spremnost da se identifikuje oblast u kojoj se može pokazati pun raspon preduzetničkih veština- kod kuće, na poslu , u zajednici. |
DOMEN: KULTUROLOŠKA EKSPRESIJA | |||
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu | |||
Definicija kompetencije | znanje | veštine | stavovi |
Poštovanje važnosti kreativnog izrašavanja ideja, iskustava i emocija u spektru medija, uključujući muziku, izražavanje pokretima, književnost i umetnosti | *osnovno poznavanje kapitalnih umetničkih dela, uključujući narodnu kulturu, kao važno svedočenje ljudske istorije *svest o nacionalnom i evropskom kulturnom nasleđu i njihovom mestu u svetu *svest o evropskoj kulturološkoj i lingvističkoj različitosti *svesto o evoluciji narodnog ukusa i važnosti estetskih faktora u svakodnevnom životu | *kapacitet za umetničku samo-expresiju kroz spektar medija konsistentnih sa individualnim urođenim kapacitetima *sposobnost da se ceni i uživa u umetničkim delima i izvedbama zasnovanim na širokoj definiciji kulture *sposobnost da se posveti sopstvenim kreativnim i expresivnim gledištima i manifestacijama istih ljudi koji nas okružuju *sposobnost da se identifikuju i uvide ekonomske mogućnosti u aktivnostima kulture | *otvoren stav prema različitosti kulturološke expresije *spremnost da se gaji estetski kapacitet kroz umetničko samo-izražavanje i kontinuirani interes za kulturni život *jak osećaj identiteta u kombinaciji sa poštovanjem različitosti |
IZVOR:
http://www.europa.eu.int/comm/education/policies/2010/doc/basic-skills_en.pdf
EUROPEAN COMMISSION Directorate-General for Education and Culture Implementation of "Education and Training 2010" work programme, Working group on Basic skills, entrepreneurship and foreign languages. Progress Report November 2003.
http://www.europa.eu.int/comm/education/policies/2010/doc/basic-skills_en.pdf
EUROPEAN COMMISSION Directorate-General for Education and Culture Implementation of "Education and Training 2010" work programme, Working group on Basic skills, entrepreneurship and foreign languages. Progress Report November 2003.
PREVOD:
Sandra Plazibat
Sandra Plazibat
No comments:
Post a Comment