Tuesday, 2 October 2012

KLJUČNE KOMPETENCIJE ZA DUGOROČNO UČENJE



Ključne kompetencije predstavljaju transferabilni, multifunkcionalni paket znanja, veština i stavova koje su svima neophodne za lično ostvarenje i razvoj, inkluziju i zaposlenje. One treba da se razviju do kraja obaveznog obrazovanja ili obuke, i treba da predstavljaju osnovu za dalje učenje kao deo dugoročnog učenja.
Definicija naglašava da kompetencije treba da budu transferabilne , i stoga primenjive u mnogim situacijama i kontextima, multifunkcionalne da bi se sa njima postiglo nekoliko ciljeva, rešili različiti problemi i obavile različite vrste zadataka. Ključne kompetencije su preduslov za adekvatni lični stav u životu, poslu i kasnijem učenju.
Pregled ključnih kompetencija
Kompetencijadefinicija
Komunikacija na maternjem jezikuKomunikacija je sposobnost da se izraze i protumače misli, osećanja i činjenice, usmenim ili pisanim putem(slušanje, govor, čitanje i pisanje) i da se uspostavi lingvistička interakcija na odgovarajući način u širokom rasponu socijalnih i kulturnih kontexta- obrazovanja i obuke , posla,kuće i vremena za odmor.
Komunikacija na stranom jezikuKomunikacija na stranom jeziku uglavnom deli osnovne dimenzije veština na maternjem jeziku- zasnovana je na sposobnosti da se razumeju, izraze i protumače misli, osećanja i činjenice, usmenim ili pisanim putem(slušamje, govor, čitanje i pisanje) na odgovarajući način u širokom rasponu socijalnih i kulturnih kontexta- obrazovanja i obuke , posla,kuće i vremena za odmor prema željama i potrebama pojedinca. Komunikacija na stranom jeziku takođe zahteva veštine kao što su medijacija i interkulturalno razumevanje. Stepen usavršenosti će varirati između četiri dimenzije, između različitih jezika i prema lingvističkom okruženju i nasleđu pojedinca.
Matematička pismenost i osnovne kompetencije u nauci i tehnologijiMatematička pismenost je sposobnost da se koristi sabiranje, oduzimanje, množenje, deljenje i odnosi napamet ili pismeno da bi se rešio niz zadataka u svakodnevnim situacijama. Naglasak je viže na procesu nego na rezultatu,na aktivnosti više nego na znanju. Naučna pismenost odnosi se na sposobnost i volju da se korist korpus znanja i metodologije koji se koriste ne bi li se objasnio svet prirode. Sposobnost u tehnologiji se posmatra kao razumevanje i primena tog znanja i metodologije da bi se modifikovala prirodna sredina kao odgovor na očigledne ljudske želje i potrebe.
Digitalna kompetencijaDigitalna kompetencija pouzdanu i kritičku upotrebu elektronskih medija za posao , odmor i komunikaciju. Ove kompetencije se odnose na logičko i kritičko razmišljanje, na visok nivo veštine upravljanja informacijama i na dobro razvijene veštine komunikacije.
Na najosnovnijem nivou, kompjuterske veštine podrazumevaju veštinu multi-medijalne tehnologije da se pronađu informacije, procene, pohrane, proizvedu i razmene iste, i da se komunicira i učestvuje u umrežavanju preko Interneta.
Obuka za učenjeObuka za učenje podrazumeva dispozicije i sposobnosti da se organizuje i upravlja sopstvenim učenjem, individualno ili u grupama. Ono uključuje sposobnost da se efektivno manipuliše vremenom, reše zadaci, steknu, procesuiraju, evaluiraju i asimiluju nova znanja i da se nova znanja i veštine primene u različitim kontextima-kod kuće , na poslu, u obrazovanju i obuci. U opštem pogledu, ova kompetencija jako doprinosi upravljanju ličnom profesionalnom putanjom i karijerom.
Interpersonalne i građanske kompetencijeInterpersonalne kompetencije obuhvataju sve oblike ponašanja kojima se mora ovladati da bi pojedinac bio sposoban da učestvuje na efikasan i konstruktivan način u socijalnom životu i da reši konflikte gde je to neophodno. Interpersonalne veštine su neophodne za efikasnu interakciju jedan-na-jedan ili u grupama, a koriste se i u javnim i privatnim domenima.
PreduzetništvoPreduzetništvo ima aktivnu i pasivnu komponentu-
ono obuhvata tendenciju da pojedinac sam pokrene neku promenu ili sposobnost da se pozdravi, podrži i prilagodi inovacijama koje su izazvali spoljni faktori. Preduzetništvo podrazumeva preuzimanje odgovornosti za postupke, bilo pozitivne ili negativne, razvoj strateške vizije, postavljanje ciljeva i ispunjavanje istih, i motivisanost ka uspehu.
Kulturološka expresijaKulturološka expresija podrazumeva cenjenje važnosti kreativnog izražavanja ideja, iskustava i emocija u nizu raznih medija,uključujući muziku,izražavanje pokretima, književnost i umetnost.
Tabela2. Okvir za ključne kompetencije. Definicije domena ključnih kompetencija i opisi znanja, veština i stavova koji odgovaraju svakom domenu.

DOMEN: KOMUNIKACIJA NA MATERNJEM JEZIKU
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu
Definicija kompetencijeznanjeveštinestavovi
komunikacija je sposobnost da se izraze i tumače misli, osećanja i činjenice, usmeno ili pismeno, u širokom spektru socijalnih i kulturoloških kontexta-poslu, kući i odmoru*Sigurno znanje osnovnog vokabulara, funkcionalne gramatike i stila,funkcije jezika.

*Svest o raznim tipovima verbalne interakcije(razgovori, intervjui, debate,itd.)i glavnim karakteristikama različitih stilova i registara u govornom jeziku

*Razumevanje paralingvističkih karakteristika komunikacije (kvalitet glasa, facijalna expresija, poze i gestikulacija)

*svest o različitim tipovima književnog texta (bajke, mitovi, legende, epska, lirska poezija, pozorište, kratke priče, romani) i njihovim glavnim karakteristikama kao i o tipovima neknjiževnog texta) biografije, prijave, izveštaji, uvodnici, eseji, govori, itd.) i njihovim glavnim karakteristikama

*razumevanje glavnih karakteristika pisanog jezika (formalni,neformalni,naučni, novinarski,kolokvijalni,itd.)

*svest o varijabilnosti jezika i oblika komunikacije tokom vremena i u različitim geografskim, socijalnim i komunikacijskim sredinama.
*sposobnost da se komunicira,pismeno ili usmeno, i razume ili omogući da drugi razumeju, razne poruke u raznim situacijama i u različite svrhe. Komunikacija uključuje sposobnost da se sluša i razume različiti sadržaj u raznim komunikacijskim situacijama i da se govori precizno i jasno. Takođe podrazumeva sposobnost da se prati da li se poruke uspešno prenose i sposobnost da se inicira, održi i završi razgovor u raznim komunikacijskim kontextima.
*sposobnost da se čita i razume različiti text, usvajanje strategija odgovarajućih za razne čitalačke svrhe (čitanje radi informisanja, učenja ili iz zadovoljstva) i za različite tipove textova.
*sposobnost da se pišu različiti tipovi textova za različite svrhe, prati proces pisanja (od nacrta do recenzije).
*sposobnost da se traži , sakupi i procesuira pisana informacija, podatak ili koncept da bi se iskoristile u učenju i znanje organizovalo na sistematičan način. Sposobnost da se u slušanju, govoru, čitanju i pisanju razluče bitne od nebitnih informacija.
*sposobnost da se formuliše argument u govoru ili pisanju, na ubedljiv način i da se uzmu u obzir ostali stavovi, izraženi bilo u pismenoj ili usmenoj formi.
*veštine neophodne za koričćenje pomagala (beležaka, šema, mapa) da bi se proizveli, prezentovali ili razumeli komplexni textovi bilo u pisanoj ili usmenoj formi (govori, razgovori, instrukcije, intervjui, debate).
*razvoj pozitivnog stava prema maternjem jeziku i prepoznavanje istog kao potencijalnog izvora ličnog i kulturnog obogaćenja.
*dispozicija da se priđe mišljenjima i argumentima drugih otvorenog uma ia da se upusti u konstruktivan i kritički dijalog.
*pouzdanje pri javnim nastupima
*želja da se teži estetskom kvalitetu u izražavanju mimo tehničke ispravnosti reči/fraze.
*razvoj ljubavi prema književnosti
*razvoj pozitivnog stava prema interkulturalnoj komunikaciji.
DOMEN: KOMUNIKACIJA NA STRANIM JEZICIMA
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu
Definicija kompetencijeznanjeveštinestavovi
komunikacija na stranim jezicima je sposobnost da se razumeju, iskažu i protumače misli, osećanja i činjenice, usmeno ili pismeno u odgovarajućem spektru socijalnih kontexta-poslu, domu, odmoru, obrazovanju i obuci-na jezicima koji nisu maternji i jezicima na kojima se daju uputstva u školi prema željama i potrebama pojedincaznanje vokabulara i funkcionalne gramatike, intonacije i izgovora
svest o različitim tipovima verbalne interakcije (npr. Razgovor oči u oči i telefonski razgovor,intervjui,itd.)
*znanje o odgovarajućem spektru književnih i neknjiževnih textova (kratke priče, poeme, članci u novinama i magazinima, web strane, uputstva, pisma kratki izveštaji, itd.)
*razumevanje glavnih osobina različitih stilova i registara u govornom i pisanom jeziku (formalni, neformalni, žurnalistički, kolokvijalni, itd.)
*svest o socijalnim konvencijama i kulturološkim aspektima i varijabilnosti jezika u različitim geografskim, socijalnim i komunikacijskim okruženjma
* sposobnost da se sluša i razume govorna poruka u odgovarajućem spektru komunikacijskih situacija (teme koje su poznate, ili od ličnog interesa ili bitne za svakodnevni život)
* sposobnost da se inicira, održi i zaključi razgovor na iste
*sposobnost da se čita i razume amaterski text na razne teme, ili u nekim slučajevima, profesionalni textovi o poznatim temama i da se pišu različiti tipovi textova za različite svrhe u odgovarajućem spektru situacija.
*odgovarajuća upotreba pomagala (beleški, dijagrama, mapa, da bi se razumei ili proizveo pisani ili govorni text.
*sposobnost da se inicira i održi odgovarajući spektar autonomnih aktivnosti za učenje jezika
*osetljivost na kulturološke razlike i otpor stereotipima
*zainteresovanost i radoznalost za jezike uopšte (uključujući jezike koji su u okruženju, regionalne, manjinske, znakovne jezike,itd.) i za interkulturalnu komunikaciju .
DOMEN: MATEMATIČKA PISMENOST
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu
Definicija kompetencijeznanjeveštinestavovi
Matematička pismenost je sposobnost da se koristi sabiranje, oduzimanje, množenje, deljenje, procenti i odnosi napamet ili pismeno da bi se rešio niz zadataka u svakodnevnim situacijama
Kako se matematička sposobnost dalje razvija, ona uključuje, shodno Kontextu, sposobnost i želju da se koriste matematički modeli razmišljanja (logičko i prostorno razmišljanje) i predstave (formule modeli, konstrukcije, grafici, šeme) koji imaju univerzalnu primenu u objašnjavanju i opisivanju realnosti.
Sigurno znanje i razumevanje brojeva i mera i sposobnost da se koriste u različitim svakodnevnim kontextima je osnova koja obuhvata osnovne metode računanja i razumevanje elementarnih oblika matematičkih predstavljanja kao što su grafici, formulem i statistike.
*sigurno znanje matematičkih pojmova i koncepata, uključujući najvažnije teoreme geometrije i algebre
*znanje i razumevanje vrsta pitanja na koje matematika može daponudi odgovor
Sposobnost da se primene osnovni elementi matematičke pismenosti kao što su *sabiranje i oduzimanje
*množenje i delenje *procenti i razlomci
*težine i mere da bi se prišlo i da bi se rešili zadaci u svakodnevnom životu,npr.
*upravljanje kućnim budžetom (planiranje, štednja,itd.)
*kupovina (poređrnje cena, razumevanje težina i mera, vrednosti novca)
*putovanja i odmor (povezivanje razdaljina sa vremenom, poređenje valuta i cena)
*sposobnost da se prati i procenjuju argumenti drugih i da se otkriju osnovne ideje u datom stavu (posebno dokaz,itd.)
*sposobnost da se barata matematičkim simbolima i formulama, da se dekodira i protumači jezik matematike i da se razume njegov odnos prema prirodnom jeziku. Sposobnost da se komunicira na, sa i o matematici.
*sposobnos da se razmišlja na matematički način (ovladavanje matematičkim načinima razmišljanja, abstrahovanje i generalizovanje gde je to potrebno i matematičko oblikovanje korišćenjem i primenom postojećih modela za postavljeno pitanje
*sposobnost da se razume i koristi (dekodira,tumači i pravi razlika između) različitih vrsta predstavljanja matematičkih objekata, fenomena i situacija, birajući i prelazeći na različite predstave kako i kad je to potrebno
*dispozicija prema kritičkom mišljenju, sposobnosti da se pravi razlika među raznim vrstama matematičkih izraza (između potvrde i pretpostavke,itd.), razumevanje matematičkih dokaza, kao i mogućnosti i ograničenja datog koncepta.
*sposobnost da se koriste pomoćna sredstva (uključujući kompjutere)
* spremnost da se prevaziđe "strah od brojki"
* spremnost da se koristi računanje da bi se rešili zadaci tokom svakodnevnog posla i kućnih obaveza
* poštovanje istinitosti kao osnove matematičkog razmišljanja
*spremnost da se potraže razlozi koji će podržati tvrdnje
*spremnost da se prihvate ili odbace mišljenja drugih na osnovu važećih (ili nevažećih) razloga ili dokaza
DOMEN: KOMPENTENCIJA U NAUCI I TEHNOLOGIJI
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu
Definicija kompetencijeznanjeveštinestavovi
Naučna kompetenvcija je sposobnost i spremnost da se koristi korpus znanja i metodologije u polu nauke da bi se objasnio svet prirode.Kompetencija u tehnologiji se shvata kao primena tog znanja da bi se modifikovala prirodna sredina kao odgovor na ljudske želje ili potrebe.*znanje osnovnih principa sveta prirode, tehnologije i tehnoloških proizvoda i procesa
*razumevanje odnosa između tehnologije i ostalih polja- naučnog progresa (npr. u medicini), društvu (vrednosti, moralna pitanja), kulturi (npr. multimedije), ili sredini (zagađenje, održivi razvoj).
*sposobnost da se koristi i manipuliše tehnološkim sredstvima i mašinama kao i naučnim podacima i uvidima da bi se postigao cilj ili doneo zaključak
*sposobnost da se prepoznaju osnovne osobine naučnog istraživanja
*sposobnost da se saopšte zaključci i razlozi koji su doveli do njih
* radoznalost i kritičko poštovanje nauke i tehnologije uključujući pitanja sigurnosti kao i etička pitanja
*pozitivan i istovremeno kritički stav prema upotrebi činjeničnih informacija i svest o potrebi za logičkim procesima pri donošenju zaključaka
*spremnost da se stekne naučno znanje i interesovanje za nauku i naučne ili tehnološke karijere
DOMEN: DIGITALNA KOMPENTENCIJA
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu
Definicija kompetencijeznanjeveštinestavovi
Digitalna kompetencija uključuje pouzdanu i kritičku upotrebu informatičke tehnologije u poslu, odmoru i komunikaciji. Ove kompetencije su povezane sa logičkim i kritičkim razmičljanjem, do visokog nivoa menadžerskih veština u informatici i dobo razvijenih komunikacijskih veština.
Na najnižem nivou one obuhvataju upotrebu multi-medijalne tehnologije da se prikupe, procene, pohrane, proiuvedu, prezentuju i razmene informacije i da se komunicira i učestvuje u umrežavanju putem internete.
Sigurno razumevanje prirode, uloge i mogućnosti informatičke tehnologije koju obuhvata u svakodnevnim kontextima.
* Razumevanje glavnih kompjuterskih aplikacija, uključujući rad sa textom, tabelama, bazama podataka, čuvanja i upravljanja istim
*Svest o mogućnostima koje pruža internet i komunikacije putem elektronskih medija (e-mail, videokonferencije, ostala sredstva) i razlici između stvarnog i virtuelnog sveta
*Razumevanje potencijala informatičke tehnologije da pruži podršku kreativnosti i inovaciji u ličnom ostvarenju, socijalnoj inkluziji i mogućnost zaposlenja
*Osnovno razumevanje pouzdanosti i važnosti dostupnih informacija i svest o potrebi da se poštuju etički principi u interaktivnoj upotrebi informatičke tehnologije.
Kako informatička tehnologija ima mnoge i rastuće upotrebe u svakodnevnom životu, kao što su učenje i odmor, potrebne veštine obuhvataju
*Sposobnost da se traže, sakupljaju i procesuiraju (stvore, organizuju, razlikuju bitne od nebitnih, stvarne od virtuelnih) elektronske informacije, podaci i koncepti i da se koriste na sistematski način
*Sposobnost da se nađe i pristupi websajtu i da se koriste internet usluge poput foruma i e-maila
*Sposobnost da se koriste informatičke tehnologije da bi se podržalo kritičko mišljenje, kreativnost i inovacije u različitim kontextima kod kuće, na odmoru i poslu.
*tendencija da se koristi informatička tehnologija u autonomnom i timskom radu-kritički i refleksivni stav u proceni dostupnih informacija
*Pozitivan stav i osetljivost za sigurnu i odgovornu upotrebu interneta, uključujući pitanja privatnosti i kulturološke razlike
*Zainteresovanost za korišćene informatičke tehnologije da bi se proširila gledišta učestvujući u komunikacijama i mrežama u kulturološke, socijalne i profesionalne svrhe
DOMEN: OBUKA ZA UČENJE
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu
Definicija kompetencijeznanjeveštinestavovi
Obuka za učenje obuhvata dispozijiju i sposobnost da se organizuje i reguliše sopstveno učenje, kako individualno tako i u grupi. Ono uključuje sposobnost da se vreme efektivno rasporedi, reše zadaci, steknu, procesuiraju, evaluiraju i asimiluju nova znanja, i ista znanja i veštine primene u raznim kontextima-kod kuće, na poslu , u obrazovanju i u obuci. U opštem , obuka za smislu obuka za učenje, značajno doprinosi upravljanju i kreiranju karijere.*poznavanje i razumevanje omiljenih metoda učenja, jačina i slabosti individualnih veština i kvalifikacija.
*poznavanje raspoloživih mogućnosti obrazovanja i obuke i kako različite odluke u toku obrazovanja i obuke vode do različitih karijere.
*efikasno samostalno upravljanje učenjem i karijerema-sposobnost da se posveti vreme učenju, autonomiji i disciplini, očuvanju i upravljanju informacijama u procesu učenja.
*sposobnost koncentracije kako na duži tako i na kraći vremenski period.
*sposobnost kritičkog razmišljanja o predmetu i svrsi učenja.
*sposobnost komunikacije kao delu procesa učenja korišćenjem odgovarajućih sredstava (intonacije, gestikulacije, mimikrije,itd.) da bi se podržala usmena komunikacija, kao i razumevanje i proizvodnja raznih multimedijalnih poruka (pisani ili govorni jezik,zvuk, muzika ,itd.)
* koncept samostalnosti koji podržava spremnost da se promene i dalje razviju kompetencije kao i samo-motivacija i poverenje u individualne sposobnosti da se uspe.
*pozitivno poštovanje učenja kao aktivnosti koja obogaćuje život i inicijativa za učenjem.
*adaptivnost i flexibilnost
DOMEN: INTERPERSONALNE, INTERKULTURALNE I SOCIJALNE KOMPENTENCIJE
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu
Definicija kompetencijeznanjeveštinestavovi
Interpersonalne kompetencije pokrivaju sve forme ponašanja kojima individua mora ovladati da bi bila u stanju da učestvuje na efikasan, konstruktivan način i rešava konflikte i društvenom životu, u interakciji sa drugim individuama (ili grupama) u ličnom, porodičnom i javnom kontextu.*razumevanje kodova ponašanja i manira generalno prihvaćenih ili promovisanih u različitim društvima.
*svest o konceptima individue, grupe, društva i kulture i istorijske evolucije ovih koncepata.
*znanje kako održati zdravlje, higijenu i ishranu
*razumevanje interkulturalnih dimenzija u evropskim i drugim društvima.
*sposobnost da se konstruktivno komunicira u različitim socijalnim situacijama(tolerisanje pogledai ponašanja ostalih, svest o individualnoj i kolektivnoj odgovornosti)
*sposobnost da se stvori poverenje i empatija kod drugih osoba
*sposobnost da se izraze sopstvene frustracije na konstruktivan način (kontrola agresije i nasilja ili samo-destruktivnih načina ponašanja.
*sposobnost da se održi linija razdvajanja profesionalne i lišne sfere života, i moć da se odupre transferu profesionalnih konflikta u lični domen.
*svest i razumevanje nacionalnog i kulturološkog identiteta u interakciji sa kulturoločkim identitetom Evrope i ostatka sveta. Sposobnost da se uvide i razumeju različita gledišta uzrokovana razlikama i konstruktivno doprinese sopstvenim pogledima.
*pregovaračka sposobnost.
*pokazivanje interesovanja i poštovanja za druge
*spremnost da se prevaziđu stereotipi i predrasude
*dispozicija ka kompromisima
*integritet
*nametljivost
DOMEN: GRAĐANSKE KOMPENTENCIJE
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu
Definicija kompetencijeznanjeveštinestavovi
Raspon građanskih kompetencija je širi od interpersonalnih kompetencija po prirodi svog postojanja na socijalnom nivou. Mogu biti opisane kao komplet kompetencija koje individui omogućavaju učestvovanje u društvenom životu.*poznavanje građanskih prava i ustava zemlje domaćina, raspon njene vlade.
*razumevanje uloga i odgovornosti institucija važnih za vođenje politike na lokalnom, regionalnom, evropskom i međunarodnom nivou (uključujući političku i ekonomsku ulogu Evropske Unije)
*poznavanje ključnih ličnosti u lokalnim i nacionalnim vladama, političkih partija i njihovih politikama
*poznavanje koncepata poput demokratije, građanstva i internacionalnih deklaracija koje ih promovišu (uključujući povelju Fundamentalnih prava Evropske Unije i Zemalja potpisnica)
*upućenost u glavna dešavanja, trendove i pokretače promena u nacionalnoj, evropskoj i svetskoj istoriji, trenutnu situaciju u Evropi i njenim susedima
*poznavanje migracija i manjina u Evropi i svetu
*ušestvovanje u aktivnostima zajednice kao i donošenju odluka na nacionalnim i evropskim nivoima, glasanje na izborima
*sposobnost da se pokaže solidarnost interesovanjem i pomaganjem u rešavanju problema koji pogađaju lokalnu i širu zajednicu.
*sposobnost da se efikasno suoči sa institucijama u javnom domenu.
*sposobnost da se profitira od mogućnosti koje pruža EU
*neophodne veštine u jeziku koji se koristi u zemlji
* osećaj pripadnosti jednoj zajednici, zemlji, EU i Evropi u opštem smislu i (sopstvenom) delu sveta
*spremnost da se učestvuje u demokratskom donošenju odluka na svim nivoima
*dispozicija da se volontira i učestvuje u građanskim aktivnostima i da se podrži socijalna različitost i kohezija
*spremnost da se poštuju vrednosti i privatnost ostalih sa tendencijom da se reaguje protiv anti-socijalnog ponašanja
*prihvatanje koncepta ljudskih prava i jednakost i kao osnove solidarnosti i odgovornosti u modernim demokratskim društvima Evrope,prihvatanje jednakosti između muškaraca i žena
*poštovanje i razumevanje razlika između sistema vrednosti različitih religijskih ili etničkih grupa
*kritičko prihvatanje informacija koje plasiraju masovni mediji
DOMEN: PREDUZETNIŠTVO
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu
Definicija kompetencijeznanjeveštinestavovi
Predužetništvo ima aktivnu i pasivnu komponentu-tendenciju da se uvede inovacija, ali i sposobnost da se pozdravi i podrži inovacija izazvana spoljnim faktorima. Preduzetništvo uključuje pozdravljanje promena, preuzimanje odgovornosti za sopstvena dela (pozitivna ili negativna), postavljanje ciljeva i ispunjenje istih i motivacija da se uspe.*poznavanje dostupnih mogućnosti da bi se tako identifikovale one koje odgovaraju ličnim, profesionalnim i/ili poslivnim aktivnostima*veštine planiranja, organizovanja, analiziranja, komunikacije, akcije, de-briefing, evaluacije,itd.
*veštine razvoja projekta i implementacije istog
*sposobnost da se radi flexibilno i ko-operativno kao deo tima
*mogućnost identifikovanja ličnih jačina i slabosti
*sposobnost da se aktivno učestvuje i pozitivno odgovori na promene
*sposobnosti da se proceni i rizikuje kada i kako odgovara
*dispozicija da se pokaže inicijativa
*pozitivan stav prema promenama i inovacijama
*spremnost da se identifikuje oblast u kojoj se može pokazati pun raspon preduzetničkih veština- kod kuće, na poslu , u zajednici.
DOMEN: KULTUROLOŠKA EKSPRESIJA
Kompetencija se sastoji od sledećih elemenata znanja, veština i stavova u kontekstu
Definicija kompetencijeznanjeveštinestavovi
Poštovanje važnosti kreativnog izrašavanja ideja, iskustava i emocija u spektru medija, uključujući muziku, izražavanje pokretima, književnost i umetnosti*osnovno poznavanje kapitalnih umetničkih dela, uključujući narodnu kulturu, kao važno svedočenje ljudske istorije
*svest o nacionalnom i evropskom kulturnom nasleđu i njihovom mestu u svetu
*svest o evropskoj kulturološkoj i lingvističkoj različitosti
*svesto o evoluciji narodnog ukusa i važnosti estetskih faktora u svakodnevnom životu
*kapacitet za umetničku samo-expresiju kroz spektar medija konsistentnih sa individualnim urođenim kapacitetima
*sposobnost da se ceni i uživa u umetničkim delima i izvedbama zasnovanim na širokoj definiciji kulture
*sposobnost da se posveti sopstvenim kreativnim i expresivnim gledištima i manifestacijama istih ljudi koji nas okružuju
*sposobnost da se identifikuju i uvide ekonomske mogućnosti u aktivnostima kulture
*otvoren stav prema različitosti kulturološke expresije
*spremnost da se gaji estetski kapacitet kroz umetničko samo-izražavanje i kontinuirani interes za kulturni život
*jak osećaj identiteta u kombinaciji sa poštovanjem različitosti
IZVOR:
http://www.europa.eu.int/comm/education/policies/2010/doc/basic-skills_en.pdf
EUROPEAN COMMISSION Directorate-General for Education and Culture Implementation of "Education and Training 2010" work programme, Working group on Basic skills, entrepreneurship and foreign languages. Progress Report November 2003.
PREVOD:
Sandra Plazibat

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...