Sunday 22 July 2012

Najčešće pravopisne i stilske greške u srpskom jeziku - drugi deo (priredila Milena Zečević Mićić)


NEPRAVILNO
PRAVILNO
bejzik
bejsik
strožiji
stroži
Bе̏оgrа̄d/Bе̏оgrad
Bео̀grad
stanbeni
stambeni
vandredni
vanredni
Ni jedan
nijedan
nezavistan
nezavisan
Prošlo je niz godina.
Prošao je niz godina.
Njukastl
Njukasl
Okarakterisali su ga neiskrenim.
Okarakterisali su ga kao neiskrenog.
Oženio sam je.
Oženio sam se njome.
pontif (prvosveštenik)
pontifeks
podsetnica (vizitkarta)
posetnica
predčas
prijanjati
pretčas
prianjati

prosto proširena rečenica
prosta proširena rečenica
San Remo
Sanremo
Sejmur (Seymour)
Simor
Silikonska dolina
Silicijumska dolina
snajper (oružje)
snajperska puška (snajper je naziv za strelca)*
stav o nečemu
stav prema nečemu
toki - voki
voki-toki
Tunižanin
Tunišanin
u najkraćem
unajkraće rečeno
vakum
vakuum
vandalistički
vandalski
VMA (ve-me-a)
VMA (ve-em-a)*
u zanemarujućim količinama
u zanemarljivim količinama
značajna sredstva
znatna sredstva*

Ova lista najčešćih pravopisnih i stilskih grešaka nastala je kao odgovor na veliki broj poseta stranici http://inspiringenglish.blogspot.com/2012/05/najcesce-pravopisne-i-stilske-greske-u.html

Svima koje zanima ova tema ili žele da provere tačnost iznetih podataka preporučujem Rečnik jezičkih nedoumica Ivana Klajna. Za nedoumice u ijekavskom, ja koristim Rječnik ijekavskih oblika riječi Milorada Telebaka.


Na ovom blogu imate još dva članka posvećena ovoj temi: http://inspiringenglish.blogspot.com/2012/07/o-televizijskom-govoru.html
http://inspiringenglish.blogspot.com/2012/07/pravopis-mali-vodic-novinarskih-gresaka_18.html

Komentari jezičkih stručnjaka:

"U govornom jeziku je snajper - snajperska puška (koja je konstruisana i izrađena za preciznije dejstvo na većim udaljenostima), ili optički nišan za pušku koja može biti i standardna.
Snajperista je osoba koja takvo oružje koristi. 
To je do te mere odomaćeno, bez izuzetaka, da praktično nema mogućnosti i svrhe to menjati.
Navedeno naročito imajući u vidu i da se pravopisci i snajperisti retko viđaju, a još ređe razgovaraju ;)." Miroslav Kajon
Prema Pravopisu iz 2010.godine ispravno je čitanje ve-me- a za skraćenicu VMA. Ova skraćenica se čita kombinovanjem- prema imenima latiničnih slova i "osloncem na tradiciju". Tako čitamo i skraćenicu AFŽ (a-fe-že). Interesuje me mišljenje članova grupe o snjperskoj pušci i snajperu s obzirom da je tako rašireno snajper i snajperista." Radojka Zlatić
"Pogledala sam što ste objavili. Ja se ne bih složila s onim o snajperu i snajperisti (neko je lepo objasnio kakvo je danas stanje), tako da biste se mogli ograditi (tipa: ovako preporučuje Klajn, a neki misle ovako...). Ve-me-a je takođe potpuno ukorenjeno i lakše ga je izgovoriti nego ve-em-a, a i u Pravopisu stoji bolje ve-em-a nego ve-me-a, dakle ne isključuje ga. Treće, prid. značajan ima i značenje "zamašan, veliki", pa ne treba proglašavati nepravilnim značajna sredstva, možda samo reći bolje je znatna sredstva. Mislim da je ostalo u redu" Rada Stijović

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...