U današnje doba ekonomskih i
socijalnih promjena i brze tranzicije društva u “društvo znanja” te demografske
situacije prema kojoj populacija u Europi postaje sve starija javljaju se
izazovi za novim pristupom obrazovanju i učenju. Zbog toga se sve više
raspravlja o tzv. cjeloživotnom učenju, odnosno o aktivnosti učenja tijekom
života, s ciljem unapređivanja znanja, vještina i sposobnosti unutar osobne,
građanske, društvene i poslovne perspektive. Obrazovanje, kao temeljni kapital
suvremenog društva, postalo je ključni faktor ekonomskog razvoja. Osim
formalnog obrazovanja u obrazovnim institucijama poput škola, veleučilišta i
fakulteta, koje je još u prošlom stoljeću osiguravalo i jamčilo zapošljavanje,
danas ono ne jamči sigurno radno mjesto. Sve se veća pozornost pridaje
neformalnom obrazovanju putem dodatne edukacije na tečajevima, seminarima i
informalnom obrazovanju koje pojedinac stječe vlastitim radom, komunikacijom,
čitanjem, razvijanjem vještina, iskustava i znanja. Svi navedeni načini
obrazovanja mogu se obuhvatiti pojmom cjeloživotno učenje (engl. lifelong
learning).
Cjeloživotno učenje
Koncept cjeloživotnog učenja
zamisao je usustavljivanja učenja u svim životnim razdobljima (od rane mladosti
do starosti) i u svim oblicima u kojima se ostvaruje (formalno, neformalno i
informalno). Uz koncept cjeloživotnog učenja najčešće se vezuju ciljevi
ekonomske prirode, primjerice postizanje veće konkurentnosti i trajne
zapošljivosti. S druge strane ne smiju se zanemariti jednako važni ciljevi koji
pridonose aktivnijoj ulozi pojedinca u društvu. Ti su ciljevi poticanje
društvene uključenosti, razvoj aktivnoga građanstva te razvijanje individualnih
potencijala pojedinaca. Danas se najčešće polazi od sljedeće definicije
cjeloživotnog učenja: “Sve vrste učenja tijekom odrasle dobi s ciljem
unapređenje znanja, vještina i kompetencija u okviru osobnog, građanskog,
društvenog ili profesionalnog djelovanja pojedinaca” (EU, 2000). Cjeloživotno
učenje usmjereno je prema osobi i njenim individualnim sposobnostima,
poboljšanju njenog ponašanja, raspolaganju informacijama, povećanju znanja,
razumijevanju, novim stavovima. Koncept cjeloživotnog učenja, razvijen u
šezdesetim godinama prošlog stoljeća, odgovor je na problem neusklađenosti
između obrazovanja mladih i odraslih osoba.
Pojam cjeloživotno učenje često
se zamjenjuje izrazom cjeloživotno obrazovanje, no važno je istaknuti da ta dva
pojma nisu istoznačna. Obrazovanje obuhvaća samo organizirano učenje, a učenje
je širi koncept koji uključuje i nenamjerno, neorganizirano i spontano
stjecanje znanja te se može provoditi cijeli život. Cjeloživotno obrazovanje se
shvaća kao kontinuirana svakodnevna radnja usmjerena na stjecanje i
unapređivanje svih vrsta sposobnosti od vrtića do mirovine. Od podjele
obrazovanja na već spomenuto formalno obrazovanje (radi se po programu
odobrenom od Ministarstva, po završetku se izdaju javne isprave), informalno
obrazovanje (provodi se u ustanovama, neovisno od službenog obrazovnog sustava,
ne vodi izdavanju javnih isprava) i na informalno obrazovanje (osoba stječe
vještine i znanja iz iskustva i izvora koji se nalaze u njenoj okolini, ne mora
biti svjestan proces), cjeloživotno obrazovanje uključuje neformalno i
informalno obrazovanje.
Ključne kompetencije za
cjeloživotno učenje
Termini 'kompetencija' i 'ključna
kompetencija' pretpostavljeni su terminu 'osnovne vještine' koji se smatra
previše ograničavajućim budući da se općenito upotrebljavao da bi označio
osnovnu pismenost i računanje, dakle ono što se različito nazivalo vještinama
'preživljavanja' ili 'životnim' vještinama. 'Kompetencija' se odnosi na zbir
vještina, znanja, nadarenosti i stavova, a osim znanja i vještina obuhvaća i
sklonost učenju. U skladu sa širim pristupom ključnim kompetencijama, može se
reći da su ključne kompetencije prenosivi multifunkcionalni sklop znanja,
vještina i stavova koji su potrebni svim pojedincima za njihovu osobnu
realizaciju i razvitak, uključivanje u društvo i zapošljavanje. Treba ih
razviti do kraja obveznog obrazovanja ili izobrazbe i predstavljaju temelj za
daljnje učenje kao dio cjeloživotnog učenja. Europska je unija 2006. godine
donijela preporuku o ključnim kompetencijama za cjeloživotno učenje. Radi se o
skupu od osam kompetencija (Recommendation of the European Parliament and of
the Council of 18 December for lifelong learning (2006/962/EC)):
-
komunikacija na materinjem jeziku – odnosi se na
osposobljenost za pravilno i stvaralačko usmeno i pisano izražavanje i
tumačenje koncepata, misli, osjećaja, stavova i činjenica te jezično
međudjelovanje u nizu različitih društvenih i kulturnih situacija: obrazovanje,
rad, slobodno vrijeme i svakodnevni život; uključuje također razvoj svijesti o
utjecaju jezika na druge i potrebi upotrebe jezika na pozitivan i društveno
odgovoran način.
-
komunikacija na stranim jezicima – odnosi se na
osposobljenost za razumijevanje, usmeno i pisano izražavanje i tumačenje
koncepata, misli, osjećaja, stavova i činjenica na stranomu jeziku u nizu
različitih kulturnih i društvenih situacija. Značajna je sastavnica ove
kompetencije razvijanje vještina međukulturnoga razumijevanja.
-
matematička kompetencija i osnovne kompetencije
u prirodoslovlju i tehnologiji –matematička se kompetencija odnosi na
osposobljenost učenika za razvijanje i primjenu matematičkoga mišljenja u
rješavanju problema u nizu različitih svakodnevnih situacija; prirodoslovna se
kompetencija odnosi na osposobljenost za uporabu znanja i metodologije kojima
se objašnjava svijet prirode radi postavljanja pitanja i zaključivanja na
temelju činjenica; tehnološka kompetencija shvaćena je kao osposobljenost za
primjenu prirodoslovnoga znanja i metodologije kao odgovor na ljudske potrebe i
želje.
-
digitalna kompetencija – odnosi se na
osposobljenost za sigurnu i kritičku upotrebu informacijsko-komunikacijske
tehnologije za rad, u osobnomu i društvenomu životu te u komunikaciji. Njezini
su ključni elementi osnovne informacijsko-komunikacijske vještine i
sposobnosti: upotreba računala za pronalaženje, procjenu, pohranjivanje,
stvaranje, prikazivanje i razmjenu informacija te razvijanje suradničkih mreža
putem interneta.
-
učiti kako učiti – obuhvaća osposobljenost za
proces učenja i ustrajnost u učenju, organiziranje vlastitoga učenja,
uključujući učinkovito upravljanje vremenom i informacijama kako u samostalnomu
učenju, tako i pri učenju u skupini.
-
socijalna i građanska kompetencija – obuhvaća
osposobljenost za međuljudsku i međukulturnu suradnju.
-
inicijativnost i poduzetnost – odnosi se na
sposobnost pojedinca da ideje pretvori u djelovanje, a uključuje stvaralaštvo,
inovativnost i spremnost na preuzimanje rizika te sposobnost planiranja i
vođenja projekata radi ostvarivanja ciljeva. Temelj je za vođenje
svakodnevnoga, profesionalnoga i društvenoga života pojedinca.
-
kulturna svijest i izražavanje – odnosi se na
svijest o važnosti stvaralačkoga izražavanja ideja, iskustva i emocija u nizu
umjetnosti i medija, uključujući glazbu, ples, kazališnu, književnu i vizualnu
umjetnost. Također, uključuje poznavanje i svijest o lokalnoj, nacionalnoj i
europskoj kulturnoj baštini i njihovu mjestu u svijetu.
Ove se kompetencije danas uvode u
nacionalne kurikulume članica Europske Unije i njihov razvoj predstavlja jedan
od važnih ciljeva europske obrazovne politike i nacionalnih obrazovnih politika
u europskim zemljama. Za Republiku Hrvatsku pristupanje Europskoj Uniji
predstavlja jedan od temeljnih strategijskih ciljeva. Stoga, osim njezine
vlastite obrazovne tradicije i potreba, važnu odrednicu u stvaranju obrazovne
politike i razvoju nacionalnoga kurikuluma predstavljaju i europski obrazovni
dokumenti, posebice Europski kompetencijski okvir u kojem su definirane
navedene temeljne kompetencije (NOK, MZOŠ 2010).
Europski kvalifikacijski okvir
(EQF ili EKO) i Hrvatski kvalifikacisjki okvir (HKO) (Hrvatski kvalifikacijski
okvir – Uvod u kvalifikacije, Vlada RH)
Za vrednovanje obrazovanja i
stečenih vještina uspostavljen je Europski kvalifikacijski okvir (EQF) kao alat
prevođenja i međunarodne usporedbe kvalifikacija pojedinca radi njegove
procjene na tržištu rada. Europski kvalifikacijski okvir (EQF ili EKO) ima
zadaću povezati nacionalne okvire i učiniti ih međusobno prepoznatljivima,
prihvatljivima i pouzdanima, a obuhvaća:
-
instrumentalne kompetencije (sposobnost analize
i sinteze, organizacija i planiranje, poznavanje profesije, temeljno opće
znanje, usmeno i pismeno komuniciranje na materinjem jeziku, poznavanje i
korištenje stranog jezika, računanje i analiza informacija, percepcija i
rješavanje problema, donošenje odluka),
-
interpersonalne kompetencije (timski rad,
samokritičnost, kritičnost, interdisciplinarna suradnja, socijalne vještine,
sposobnost rada u međunarodnom okruženju, komunikacija sa stručnjacima iz
drugih grana, etičnost)
-
sustavne kompetencije (primjena znanja u praksi,
istraživačke vještine, otvorenost drugim kulturama, sposobnost stalnog učenja i
prilagodbe novim tehnologijama i situacijama, sposobnost samostalnog rada,
kreativnost, upravljanje projektima, liderstvo i poduzetnički duh).
Hrvatski kvalifikacijski okvir
(HKO) predstavlja bitan uvjet za uređenje sustava cjeloživotnoga učenja koje
čini okosnicu društva znanja i socijalne uključivosti. Zasniva se na hrvatskoj
obrazovnoj tradiciji, obuhvaća sadašnje stanje, te potrebe razvoja
gospodarstva, pojedinca i društva u cjelini. Istovremeno uvažava odrednice
Europskoga kvalifikacijskog okvira (EKO), europske smjernice i međunarodne
propise, što je dio vanjske politike Republike Hrvatske. Izgradnja
konkurentnoga europskog (time i hrvatskog) gospodarskog prostora zahtijeva
pokretljivost kompetencija (što uključuje i pokretljivost građana), te njihovo
prepoznavanje i korištenje na dobrobit radnika, poslodavaca i cijele zajednice.
HKO je instrument koji će ispravnom provedbom olakšati zapošljivost, te osobni
razvoj pojedinaca za izgradnju socijalne uključivosti, što je posebno važno za
društva u kojima su, kako ekonomske i tehnološke promjene tako i starenje
stanovništva nametnule cjeloživotno učenje kao životnu i društvenu nužnost
obrazovne i gospodarske politike Treba naglasiti da je cilj, kako HKO-a, tako i
EKO-a, potaknuti cjeloživotno učenje i opću pokretljivost građana.
mr. sc. Andreja Marcetić
No comments:
Post a Comment