Saturday, 30 June 2012

Rad sa 50+ polaznicima kurseva engleskog jezika


Kako je engleski jezik postao jedan od osnovnih zahteva skoro svakog radnog mesta i s obzirom na to da se starosna granica za odlazak u penziju stalno podiže, sve je veća potražnja za kursevima engleskog jezika od strane starijih polaznika.

Rad sa 50+ polaznicima kurseva je izazov za predavača koji, najverovatnije, nije imao adekvatnu metodološku obuku za ovu starosnu grupu tokom studija i uspeh obuke će uglavnom zavisiti od iskustva i predanosti predavača da nauči nešto novo.


Iskustvo predavača nauči da je glavna kočnica u učenju strah polaznika – strah od neuspeha, strah da taj neuspeh možda dokazuje njihovu opadajuću moć razumevanja, snalaženja i učenja nečeg novog. Verovatno se taj strah javio i pre kursa u vidu sve zahtevnijih šefova i mladih kolega koji, izleda, sa lakoćom obavljaju te iste zadatke. Takođe, taj strah je često zamaskiran – neki polaznici ne dolaze redovno na časove, neki izledaju stalno nezadovoljni i ironični, nekima je teško „izvaditi reč iz usta“. Retko koji polaznik će pred svima priznati svoju pravu brigu. Neiskusan predavač na ovakvo ponašanje reaguje svojim strahom koji je takođe zamaskiran – neki predavači zauzimaju distanciranu ja-sam-najpametniji poziciju i nose masku autoriteta, neki „upadaju“ u vrtlog početne nelagode polaznika i tako ne ostavljaju utisak autoriteta u svojoj oblasti, a neki jednostavno daju otkaz i zaključe da je posao predavača nešto što nikada nisu ni želeli. Retko koji predavač će priznati svoju pravu brigu.

Motivacija je veoma bitan faktor u savlađivanju bilo koje vještine i sticanju znanja i najbolje je da bude unutrašnja, da dolazi od samog polaznika i da ne zavisi od spoljnih stimulansa. Nažalost, takvu vrstu motivacije sve manje srećemo jer su naši polaznici „zatrpani“ informacijama koje se međusobno takmiče za prioritet. Manifestacije nedostatka motivacije često srećemo u vidu „zaboravljanja“ domaćih zadataka, nerealnih očekivanja polaznika da im predavač „ulije“ znanje bez njihovog truda, itd.

Ne sme se ni zaboraviti da su naši stariji polaznici učeni u školama sasvim drugačijim metodama od današnjih, da nisu naviknuti na šarene knjige i testove koji često ne testiraju samo znanje jezika. Iz tog razloga, potrebno je objasniti nastavni pristup i metode, te logiku kojom se vode moderni udžbenici. I iznad svega, neophodno je strpljenje koje predavač mora pokazivati i verbalno i neverbalno. 

Ne treba zanemariti ni potrebe polaznika za dobro osvetljenom prostorijom, radnim materijalom koji ne bi trebalo da bude pisan fontom manjim od 14, kao i zvučno što izolovanijom radnom prostorijom.

Predavač koji radi sa polaznicima 50+, dakle, najpre ima zadatak da ukroti strah i očuva motivaciju polaznika. On mora da odaje utisak da poznaje strah i njegove maske  tako što će polaznicima unapred reći kakva će osećanja iskusiti na tom kursu, da će dosta grešiti, kao i  da su greške bitne dijagnostičke alatke. Mora najpre stvoriti povoljnu klimu za učenje. Iskusan i uspešan predavač takođe zna da polaznici 50+ imaju ogromno životno iskustvo, znanja i veštine koje on često nema i da svi zajedno imaju jedinstvenu priliku da podele sve to. Pri stvarnom učenju, ne uče i ne napreduju samo polaznici, već i predavač. Upravo taj reciprocitet i ta interakcija čine da polaznik oseća da je poštovan kao ličnost, da nije samo pasivni primalac informacija.  Potrebno je naglasiti da su veštine, znanja i iskustvo koje polaznik već ima veoma bitne i da je znanje engleskog jezika nadogradnja, način da polaznici još više realizuju svoj potencijal. Tek kada se svrha učenja jezika uveže sa životnim smislom, stvarno učenje može da počne.

Milena Zečević Mićić

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...