Na ovom blogu , na stranici posvećenoj preporučenim knjigama nalazi se i
Emocionalna inteligencija Danijela Golemana. Verujem da svaki prosvetni
radnik i roditelj treba da pročita ovu knjigu i u njoj nađe smernice, koje se
na žalost, još uvek ne daju u našim školama.
Odavno je primećeno da visok količnik inteligencije (IQ) nije garancija
ni uspeha ni sreće u životu. Škola bi, kao vaspitno-obrazovna ustanova, trebalo
da nas nauči baš ovome, ali iz nekog razloga to je ono čime se škola najmanje
bavi. U školi smo, uglavnom, da razvijemo svoje kognitivne sposobnosti. Šta je
sa emocijama, veštinom komunikacije? Gde to deca da nauče, osim ako nisu
prirodno nadarena?
Deca se često žale da je škola dosadna, da ih ne uči ni čemu što im može
zaista pomoći, kao da, bolje rečeno, nema nikave veze sa njima. Vrlo često nam
sugerišu da ne žele da uče predviđeno gradivo prepuno podataka, koje i ionako
mogu veoma lako naći na internetu.
Kao razlog slabog uspeha u školi psiholog bi mogao da vam navede
nemotivisanost, slabu koncentraciju ili nemogućnost učenika da kontroliše svoje
emocije. Upravo pomenute sposobnosti predstavljaju deo onoga što se naziva emocionalna inteligencija (emotional intelligence).
Na ovom blogu postoji i stranica posebno posvećena emocionalnoj
inteligenciji, gde možete i testirati vaš EQ (http://inspiringenglish.blogspot.com/2012/04/rate-your-emotional-intelligence.html). Testovi se sastoje od pitanja u
vezi sa vašim tipičnim emotivnim reakcijama u datoj situaciji.
Dobra vest
je da količnik emocionalne inteligencije (EQ) možemo mnogo poboljšati radom na
razvoju veština od kojih ćemo pomenuti: samosvest
(self-awareness) – prepoznavanje i imenovanje osećanja, shvatanje veze
između misli i osećanja, upravljanje
osećanjima (managing emotions) – pronalaženje načina da se rastumače bes,
strah, tuga i kako da se kanališu,
empatija (empathy) – razumevanje tuđih osećanja i briga,
načina da pažljivo slušamo, a da nas ne ponesu negativne emocije onoga kome želimo
da pomognemo, rešenje konflikata
(resolving conflicts) – kako se inteligentno boriti sa vršnjacima,
roditeljima, profesorima, samopouzdanje
(self-confidence) –kao izložiti sopstvene brige i osećanja bez ljutnje i
pasivnosti, smanjenje stresa (stress reduction.)
Istina je da se neki ljudi rađaju sa visokim EQ –om i njih ćemo lako
prepoznati. To su oni napopularniji dečaci u devojčice u školi, oni, koji, kako
nam se čini, imaju „sreće u životu“. Čak nam se, ponekad, čini da oni tu
popularnost nisu zaslužili jer nisu, možda, ni najpametniji, ni najlepši, ni
najobrazovaniji, ni u bilo kom drugom smislu najbolji. Malo ko zna da oni su tu
„sreću“ „zaslužili“ svojim veštinama, koje svako može uz manji ili veći trud da
razvije.
Mnoge škole u svetu su prihvatile rad na ovim sposobnostima kao obavezan
deo nastavnog plana i programa i istraživanja kažu da su deca iz tih škola postala
odgovornija, samopouzdanija, motivisanija za učenje, popularnija i otvorenija,
spremnija da pomognu i društvenija, da bolje razumeju druge, da su u
saglasnosti sa sopstvenom ličnošću, demokratičniji. Sve u svemu –SREĆNIJI!
Tek kada nam u učionici budu deca sa kojima se radi na razvijanju
emocionalne i socijalne inteligencije, možemo ih nečemu naučiti.
„ Spoznaj samoga sebe“, vrhunska je mudrost. Nema obrazovane i istinske
pametne ličnosti kojoj su misli i osećanja gospodari.
Milena Zečević Mićić
No comments:
Post a Comment